Czy zabezpieczenie motocykla jest ważne?
Statystyki, jeśli chodzi o kradzieże jednośladów, rosną z roku na rok. Wystarczy wspomnieć, ze w minionym roku ponad 300 osób zgłosiło kradzież motoru. Niektóre maszyny zabrane zostały z zamkniętych garaży. Ten proceder jest plagą szczególnie w województwie mazowieckim, gdzie kradzieże często są zlecane na konkretny model jednośladu. Zabezpieczenie motocykla jest więc kluczowe i nie ma znaczenia czy pojazd stoi na parkingu, podjeździe czy w zamkniętym garażu. Ważne, aby wybierać sprawdzone rozwiązania z odpowiednim atestem i nie sugerować się wyłącznie niską ceną! Oczywiście ciężko wskazać jedno, które będzie najlepsze. Prawą jest, że żadne z tych, o których wspomnimy w tym artykule, nie gwarantuje 100% skuteczności, ale należy wybrać takie, które jest w stanie po prostu zniechęcić złodziei.
Ważne, aby poza zabezpieczeniem samego motoru, zabezpieczyć też dodatkowe elementy, jak kask, który nie zawsze jesteśmy w stanie zabrać ze sobą. Jeśli na motorze zamontowane są sakwy czy torby motocyklowe, w których przewozimy np. sprzęt elektroniczny czy dokumenty, pamiętajmy również o ich właściwym zabezpieczeniu antykradzieżowym.
Jak zabezpieczyć motor przed kradzieżą?
Mimo dostępnych na rynku nowoczesnych blokad motocyklowych nadal można spotkać jednoślady przypięte do stałych elementów przestrzeni za pomocą łańcucha czy dedykowanej linki z kłódką. Warto pamiętać, że zwykły i cienki łańcuchów nie stanowi trudnej do sforsowania przeszkody, dlatego warto skorzystać z dedykowanych produktów marek, które umożliwią właściwe zabezpieczenie motocykla. Łańcuch powinien być gruby, aby jego przecięcie nie było zbyt łatwe. Tego typu zabezpieczenia stosują również właściciele rowerów.
Zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą umożliwia też tzw. U-lock, którym można przypiąć motor do stałego elementu przestrzeni. U-lock to wygięty w kształcie litery U metal — wybierajac ten system warto zwrócić uwagę, aby ramiona były wystarczająco długie, bo w ten sposób łatwiej przymocować pojazd np. do barierki.
Blokada szczęki i inne sposoby
Blokada na koło motocykla czy blokada szczęki i domowe sposoby na zabezpieczenie pojazdu to przede wszystkim:
- urządzenia GPS,
- alarmy,
- blokady tarczy.
Alarmy wyposażone są we własne źródło zasilania i głośną syrenę. Jeśli są podłączone do akumulatora, nie należy się obawiać, że dodatkowy pobór prądu będzie zbyt duży. Działają podobnie jak te, stosowane w samochodach — uruchamiają się, jeśli czujniki wykryją wstrząs, zbliżenie lub przechylenie maszyny. Lokalizatory GPS nie są w stanie zabezpieczyć jednośladu przed samą kradzieżą, ale dają szansę na jego szybką lokalizację. Dokładny namiar GPS wysyłany jest bezpośrednio na smartfon właściciela. Co ważne, modele z własnym źródłem zasilania mają bardzo odporną baterię, która na jednym ładowaniu może wytrzymać nawet kilkanaście miesięcy.
Jak działa blokada na tarczę motocykla?
Blokada tarczy hamulcowej to urządzenie, które możemy zakupić w specjalistycznym sklepie. Tego typu mechanizm zakładamy, jeśli zamierzamy zostawić motor, a dodatkowo możemy aktywować dołączony do niego alarm. Blokada działa podobnie jak klasyczny alarm i jest wyposażona w czujniki ruchu, przechylenia czy uderzenia. Poza blokadą, na tarcze można nałożyć też specjalne projektowane kłódki. Niektórzy miłośnicy jednośladów są zdania, że dedykowane kłódki sprawdzają się lepiej niż blokady, które łatwo otworzyć zwykłym łomem. Decydując się na blokadę motocykla nakładaną na tarczę hamulcową, trzeba upewnić się, że będzie ona pasował do posiadanego przez nas modelu. Ważny jest jej minimalny i maksymalny rozstaw, który zawsze podany jest na opakowaniu lub w specyfikacji produktu.
Mechanicznie zabezpieczyć można również dźwignię hamulca. Blokuje ono hamulec ręczny, a w ten sposób zablokowane zostaje również przednie koło. Niestety wszystkie blokady, które nie umożliwiają przypięcia pojazdu do stałego elementu, nie chronią przed załadowaniem jednośladu na lawetę. Dlatego też dobrą praktyką jest stosowanie więcej niż tylko jednego systemu zabezpieczenia i oczywiście zostawiać motocykl w jak najbezpieczniejszym miejscu, które ma stały monitoring.