Czym jest samochód hybrydowy?
W tradycyjnych autach, których nadal na rynku jest więcej, stosuje się napęd oparty o silnik benzynowy lub diesla. Samochód hybrydowy ma zintegrowane dwa napędy i pracują w nim zarówno silnik elektryczny, jak i benzynowy. Toyota była pierwszym koncernem, który wprowadził tego rodzaju silnik na rynek masowy w modelu Prius (jako pierwszy na świecie ten silnik zaprezentowany był w 1900 roku przez koncern Porsche). Prius to rok 1997 i od tego czasu wiele się zmieniło. Rozwój technologii pozwala modyfikować i udoskonalać rozwiązania hybrydowe, które są w coraz przystępniejszych cenach. Warto pamiętać, że na przełomie wieków mało kto mógł sobie na takie auto pozwolić.
Wróćmy jednak do samego silnika. Silnik spalinowy w samochodzie hybrydowym pełni różne funkcje, w zależności od modelu i stopnia zaawansowania hybrydy. W klasycznym aucie do rozruchu konieczny jest prąd z akumulatora, niezbędny jest więc również alternator, ponieważ dostarcza on prąd do akumulatora i innych urządzeń, kiedy silnik pracuje. Silnik hybrydowy łączy klasyczne i nowoczesne rozwiązania. System akumulatorów, inwertorów prądowych oraz generatorów prądu zastępuje alternator i rozrusznik. Skrzynia planetarna zastępuje z kolei klasyczną skrzynię biegów i to ona tak naprawdę jest sercem łączącym oba napędy — rozdziela moc, steruje pracą całego systemu i odpowiada za przeniesienia mocy na koła auta.
Rodzaje samochodów z silnikiem hybrydowym
Jeśli chodzi o rodzaje samochodów z silnikiem hybrydowym, bardziej adekwatne jest tutaj pytanie o rodzaje silników hybrydowych. Na rynku mamy obecnie:
- mikro hybrydy,
- hybrydy lekkie,
- i hybrydy pełne.
Ten podział wyraża wsparcie silnika hybrydowego, które daje on silnikowi spalinowemu. Jak to przekłada się na pracę Twojego samochodu?
Jak działa samochód z silnikiem hybrydowym micro hybrid?
Mikro hybryda jest pierwszą wersją silnika hybrydowego - tak właśnie działała wspomniana już Toyota Prius. Są to wszystkie auta, w których za napęd odpowiada przede wszystkim silnik spalinowy i to on pracuje przez większość czasu poruszania się auta. Silnik elektryczny generuje prąd potrzebny do rozruchu auta, po czym w trakcie samej jazdy odzyskuje prąd, kiedy auto zwalnia i hamuje i wykorzystuje go do ładowania akumulatora.
Co to znaczy hybryda lekka?
Auto hybrydowe tzw. hybryda lekka lub łagodna — mild hybrid to już bardziej zaawansowana konstrukcja o akumulatorach większej pojemności, które jednocześnie zajmują mniej miejsca. Nadal nadrzędny pozostaje silnik spalinowy, a zadaniem elektrycznego jest odzyskiwanie prądu i ładowanie akumulatorów, ale też pojawiła się już możliwość wspomagania auta w trakcie przyspieszania, co ogranicza spalanie do około 4 litrów na 100 km. To lepszy wynik niż przy silnikach z dostawionym gazem!
Jak działa hybryda pełna?
Hybryda pełna jest najbardziej zaawansowanym napędem, stosowanym we współczesnych modelach, które opiera się już na nowej generacji akumulatorach litowo-jonowych. Silnik elektryczny nie tylko wspiera ten spalinowy i odzyskuje energię, ale jest w stanie samodzielnie napędzać auto! Tego typu modele są w stanie przejechać na napędzie elektrycznym znaczne odległości, a ładować je możemy z dedykowanych gniazdek we własnym garażu lub specjalnych dystrybutorów, które już są dostępne na wielu stacjach w Polsce.
Silnik hybrydowy wady i zalety
Jeśli chodzi o zalety hybrydy, to przede wszystkim są to niższe koszty generowane przez auto, jeśli chodzi o zużycie paliwa i te parametry poprawiają się z roku na rok. Co jeszcze?
- Hybryda generuje znaczne oszczędności w trakcie miejskiej jazdy, czyli tam, gdzie silnik spalinowy spala najwięcej.
- Posiadanie auta ekologicznego to korzyści, jeśli chodzi o opłaty czy parkowanie, np. w dużych europejskich stolicach, ale też mniejsza akcyza.
- Warto zwrócić też uwagę na bardzo cichą jazdę samochodu hybrydowego.
Wybierając auto i zastanawiając się nad silnikiem elektrycznym, trzeba pamiętać, że hybryda nie sprawdzi się w każdych warunkach.
- W trakcie dłuższych jazd autostradą zdecydowanie lepiej sprawdzi się silnik spalinowy.
- Z napędu nie będą zadowoleni kierowcy, którzy lubią szybką i dynamiczną jazdę, która daleko odbiega od tej ekonomicznej.