Czym jest wizjer do kasku?
Wizjer do kasku motocyklowego ma za zadanie chronić twarz i oczy kierującego jednośladem. Nawet przy niedużych prędkościach istnieje ryzyko uderzenia kamykiem, ale też zmorą fanów motorów są latające owady. Wizjer powinien być wykonany z materiału o zwiększonej odporności na pęknięcia i zarysowania. Znaczenie ma również barwa. Szybki do kasku mogą być przezroczyste, lustrzane i przyciemniane. Kolor i stopień przyciemnienia są szczególnie ważne, jeśli jeździmy motorem przez cały rok, w różnych warunkach pogodowych. O czym warto pamiętać?
- Jasny wizjer do kasku gwarantuje najlepszą widoczność i zalecany jest tym, którzy używają jednośladu również zimą.
- Szybka do kasku fotochromatyczna to rozwiązanie dla osób, które potrzebują zarówno jasnego wizjera, jak i pewnego stopnia przyciemnienia. Tego typu wizjer przyciemnia się sam, kiedy wzrasta poziom nasłonecznienia. To rozwiązanie, które dobrze sprawdza się podczas całego sezonu.
- Ciemna szybka do kasku motocyklowego to opcja na lato. Wielu motocyklistów wymienia wówczas jasny wizjer, właśnie na ten przyciemniony, zwiększając komfort jazdy i swoje bezpieczeństwo na drodze.
- Lustrzana szyba do kasku przyciemnia podobnie jak ciemny wizjer i w związku z tym nie jest zalecana w trakcie zimowej jazdy. Zewnętrzna warstwa jest powłoką dodatkową, która wpływa na ogólny wygląd kasku i dostępna jest w wielu odcieniach.
Wszystkie dobre szyby do kasku są odporne na zarysowania i zapewniają ochronę przed promieniami UV, ale czy do każdej można zamontować pinlock?
Czym jest pinlock?
Każdy miłośnik sportów motorowych raczej prędzej niż później spotka się z problemem parującej szyby kasku, dlatego już na etapie wyboru kasku motocyklowego warto się do tego przygotować. Od czego zacząć? Od wyboru modelu z pinlockiem. Opcja uniesienia zaparowanego wizjera w celu poprawy wentylacji nie zawsze jest najlepszym i najprzyjemniejszym rozwiązaniem. Pinlock to dodatkowa i elastyczna wkładka, montowana po wewnętrznej stronie wizjera, która działa wówczas jak podwójna szyba, tworząc izolację i ograniczając w ten sposób wymianę ciepła. Na krawędzi pinlock ma warstwę silikonu, która pełni funkcję dodatkowej uszczelki i zamyka warstwę powietrza w środku, powodując, że nie ulega ono wymianie. Aby system działał efektywnie, kask powinien być wyposażony w dobry system wentylacji. Dobrej jakości pinlock jest rozwiązaniem na kilka sezonów.
Czy istnieje pinlock uniwersalny?
Nazwa pinlock pochodzi od nazwy producenta, który udostępnił to rozwiązanie na rynku, ale obecnie można kupić modele od wielu firm, a także rozwiązania uniwersalne, pasujące do kilku typów wizjerów. Ważne, aby pamiętać, że aby system dobrze działał należy mieć przede wszystkim kask wyposażony w system pinlock i zawsze trzeba sprawdzić, czy wybrane przez nas rozwiązanie jest kompatybilne z posiadanym modelem.
Jak zamontować pinlock do kasku?
Pinlock do kasku można zamontować samodzielnie, pod warunkiem, że posiadany model ma odpowiedni system, z którym dodatkowa szybka będzie kompatybilna. Montaż jest szybki i prosty. Jeśli jednak nie mamy pewności jak to zrobić lub to nasza pierwsza próba, warto poprosić bardziej doświadczoną osobę lub po prostu sprzedawcę w sklepie, który przy okazji pomoże nam wybrać najlepszy model.
Co zamiast systemu pinlock?
Pinlock to najlepsze i najwygodniejsze rozwiązanie, które wymieniamy raz na kilka lat. Jeśli nie mamy systemu umożliwiającego jego montaż, możemy skorzystać z innych sposobów radzenia sobie z zaparowaną szybką. Przede wszystkim koniecznością są wówczas preparaty anti-fog, które są szybkie i łatwe w użyciu, ale wymagają wielokrotnej aplikacji, a co ważne należy je nakładać na czystą powierzchnię wizjera, co jest niemal niemożliwe już w trakcie jazdy.
Drugim rozwiązaniem są folie, które działają podobnie jak pinlock. Nie są tak efektywne i trwałe, ale przez pewien czas zabezpieczają szybkę. Należy je również nakleić na wewnętrzną stronę wizjera, a kiedy zauważymy pierwsze oznaki parowania można zastosować spray anti-fog lub wymienić folię na nową.
Niezależnie czy wybierzemy pinlock, czy jedno z powyższych rozwiązań, warto pamiętać o systematycznym czyszczeniu i konserwacji elementów kasku, ponieważ osadzający się na jego powierzchni brud i kurz osłabia działanie preparatów anti-fog, folii, a także systemu podwójnej szybki.