Opona motocyklowa musi podołać bardzo wygórowanym wymaganiom użytkownika, co jest związane nie tylko z komfortem i satysfakcją z jazdy, ale również bezpieczeństwem. Tutaj nie należy oszczędzać na niesprawdzonych zamiennikach, bo opony motocyklowe muszą być wykonane z najlepszej jakości materiałów, gwarantujących perfekcyjne prowadzenie i przyczepność do różnych nawierzchni.
Opona motocyklowa tylna i przednia
Znacznie opon jest kluczowe nie tylko dla miłośników jazdy rekreacyjnej, ale przede wszystkim w sportach motorowych, gdzie maszyny poddawane są maksymalnym przeciążeniom. Opona motocyklowa decyduje o drodze hamowania, przyspieszeniu, przyczepności, która wpływa jednocześnie na precyzyjne pokonywanie zakrętów nawet przy dużej prędkości, a także ma być niezwodna w zmiennych warunkach atmosferycznych. Okazuje się, że to bardzo zaawansowany technicznie produkt, na który zwykle też nie chcemy wydać na ten zakup kolosalnych sum.
W przeciwieństwie do standardowego kompletu opon samochodowych opona motocyklowa w większości modeli jest inna z przodu niż z tyłu i zwykle też wykonana z różnych materiałów, czyli mieszanek gumowych. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ kluczowe jest znaczenie opon podczas jazdy, gdzie każda z nich jest odpowiedzialna za inne funkcje. Przednia zostaje maksymalnie obciążona podczas hamowania, a od tylej zależy przyspieszenie motoru.
Kupując komplet opon motocyklowych, należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta co do ich rodzaju i sposobu montażu. Od prawidłowego doboru zależy bezpieczeństwo, a niekiedy też życie kierowcy i wspomniane już osiągi motoru, zwłaszcza kiedy mówimy o ekstremalnych sportach motorowych.
Jak zbudowana jest opona motocyklowa?
Opona motocyklowa to mieszanka różnego rodzaju gumy. Jej budowa wcale nie jest tak proste. Warstwa gumy, która jest najbliżej felgi i nie przepuszcza powietrza, utrzymuje stałe ciśnienie w oponie. Pamiętaj, aby ciśnienie w oponach motocyklowych zmierzyć przed jazdą, kiedy nie są jeszcze rozgrzane! Środkowa wartstwa - osnowa, odpowiada za stabilność kształtu opony i w niektórych modelach może się składać z kilku warstw, m.in. kevlaru, nylonu czy rayonu. Opasanie to kolejna warstwa opony motocyklowej, która jest bliżej bieżnika i odpowiada za stabilizację jej kształtu. Poza barkiem i ścianką opony zostaje nam jeszcze bieżnik. Mieszanka gumy użyta do jego produkcji decyduje o przyczepności podczas jazdy, a profil, podobnie jak w oponach samochodowych, za prawidłowe odprowadzanie wody, np. w czasie deszczu. Oczywiście wysokość bieżnika wskazuje też na zużycie opony.
Oznaczenie opon i ich zużycie
Oznaczenie opon producenci umieszczają na ścianie bocznej każdej opony motocyklowej. Niezależnie czy to opony bezdętkowe, czy tradycyjne, najprościej tłumacząc - jest to ciąg cyfr i liter, które opisują:
- szerokość opony do motoru wyrażana w milimetrach, np. 120 mm, przy czym warto pamiętać, że jest to szerokość nominalna;
- profil, czyli wysokość opony w stosunku do jej szerokości wyrażana w procentach, np. 70%;
- średnicę koła podaną w calach. Poza tym parametrem opona motocyklowa ma jeszcze indeks prędkości i oznaczenie konstrukcji, np. symbol ZR, gdzie „Z” to informacja, że indeks prędkości jest powyżej 120 km/h, a „R” wskazuje na konstrukcję radialną. O tym, że opona jest przeznaczona do motocykli, informuje oznaczenie „M/C”.
- indeks prędkości i nośności wskazuje maksymalną masę, którą może być obciążona dana opona przy maksymalnym ciśnieniu roboczym podczas maksymalnej dla danego motoru prędkość.
W każdym przypadku oznaczenia opon należy sprawdzać, dobierając je do typu posiadanego motocykla i wskazań producentów. Zbyt słabe opony motocyklowe nie pozwolą nam w pełni korzystać z potencjału maszyny.
Jakie opony do choppera i innych typów motorów?
Wybierając oponę motocyklową, zwracajmy uwagę na typ motocykla, ponieważ każdy ma inne wymagania.
- Opony do choppera muszą gwarantować maksymalna stabilność podczas długiej jazdy przy maksymalnych obciążeniu.
- Opony do motocykli szosowych sportowo-turystycznych mają łączyć wytrzymałość z osiągami przy wysokich prędkościach.
- Opony do motocykla szosowo-sportowego gwarantują stabilność jednakowo na torze, jak i na trasie.
- Opony do motocykla wyścigowego to najczęściej gumy typu semi-slick lub slick. Mają wzmocnioną konstrukcję i są stabilne podczas szybkiej jazdy.
- Opony do motocykla enduro powinny się sprawdzić na asfalcie, szutrze, ale też piasku.
- Opony do motocykla typu cross muszą radzić sobie w trudnym, również grząskim terenie, charakteryzuje je agresywny wygląd i tzw. ząbkowanie opon.
Nie można także zapominać o oponach do klasyków, które często produkowane są w limitowanych edycjach. Mają nie tylko zapewnić osiągi starszych modeli, ale jednocześnie podkreślić oryginalny wygląd i unikalny charakter maszyny.