Napinacz łańcucha, jak sama nazwa wskazuje, napina łańcuch i zmniejsza ryzyko, że spadnie on z tarcz w trakcie jazdy. To awaryjna, ale niedroga część, którą często można wymienić samodzielnie. Gdzie znajduje zastosowanie oraz o czym należy pamiętać w trakcie eksploatacji?
Jak działa napinacz łańcucha w rowerze?
Mówiąc o napinaczu łańcucha najczęściej mamy na myśli rower, motor lub quad. Jeśli chodzi o rower, napinacz to niewielka część, która jednak znacząco wpływa na komfort jazdy. Odpowiada m.in. za przyleganie łańcucha do zębatek. Prawidłowo napięty łańcuch pozwala zachować również efektywność jazdy i nie wpływa na opory w trakcie pedałowania. Ważne, aby był kompatybilny z pozostałymi częściami napędu (mechanizmem korbowym i kasetą). Pamiętaj, że są różne standardy montażu napinacza łańcucha, które koniecznie musisz sprawdzić przed zakupem.
Jeśli wybrałeś już właściwy model i wiesz jak naciągnąć łańcuch w rowerze, możesz to zrobić samodzielnie. W rowerach często korzystamy z napinacza, jeśli łańcuch ulegnie uszkodzeniu lub zużył się i musimy wymienić go na nowy. Jeśli łańcuch jeszcze nie spada z zębatek, ale wydaje nam się, że jest zbyt luźny, można to sprawdzić za pomocą przyrządu nazywanego przymiarem. To stalowa płytka, zakończona wypustkami - jeśli całe wypustki zmieszczą się w przerwach między oczkami, to niestety konieczna jest wymiana. Na szczęście można jej dokonać w trzech prostych krokach.
Krok 1 Zdejmujemy stary łańcuch przy pomocy odpowiednich szczypiec (łańcuch z zapinką) lub skuwacza (modele ze sworzniem).
Krok 2 Nowy model o sprawdzonej wcześniej właściwej długości nakładamy na elementy układu napędowego, zaczynając od przedniej przerzutki, a następnie delikatnie przewlekamy go przez wózek tylnej. Jeśli jest właściwie osadzony, spinamy go za pomocą wspomnianych wcześniej szczypiec lub skuwacza - tych samych, których użyliśmy do zdjęcia.
Krok 3 Sprawdzamy, czy łańcuch jest właściwie napięty, tutaj korzystamy z napinacza łańcucha. Gotowe! Teraz została już tylko konserwacja, bo nawet wyjęty z opakowania produkt wymaga odpowiedniego smarowania dedykowanym smarem lub olejem. Smarowanie zajmuje zaledwie kilka chwil i nie warto rezygnować z tej czynności, gdyż zabezpiecza łańcuch przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych i wydłuża czas eksploatacji.
Napinacz łańcucha w rowerze nie jest elementem obowiązkowym, ale to must have w jeździe crossowej i wszelkich ekstremalnych odmianach kolarstwa.
Naciąganie łańcucha w motocyklu
Naciąg łańcucha w motocyklu powinien być systematycznie kontrolowany i korygowany, ponieważ jego elementy się zużywają, niosąc za sobą ryzyko niebezpiecznych awarii. Dlatego też napinacz łańcucha jest niezwykle ważnym elementem układu napędowego motoru. Zbyt luźny łańcuch może spaść z zębatek i uszkodzić nogi kierującego, zwłaszcza jeśli prędkość jazdy jest duża.
Napinacz łańcucha zwykle znajduje się przy tylnej osi motocykla. Jeśli nie masz praktyki i wiedzy jak naciągnąć łańcuch w motocyklu, zwróć się o pomoc do bardziej doświadczonych osób. Pamiętaj, że zbyt mocne napięcie łańcucha grozi jego zerwaniem, a w trakcie jazdy jest to równie niebezpieczne, jak zbyt luźny łańcuszek, który spada z zębatki. W obu przypadkach narażasz się na ryzyko kontuzji. Tzw. limit luzu napięcia łańcucha zależy od wielu czynników, w tym ciężaru kierowcy i zawsze jest wskazany przez producenta danej maszyny - zwykle wynosi od 20 do 40 mm. W niektórych modelach oznaczony jest także na tylnej osi, co ułatwia i przyspiesza samodzielną regulację.
Napinacz łańcucha w samochodzie
Awaria napinacza łańcucha w samochodzie może być znacznie groźniejsza w skutkach, stąd warto wiedzieć, jakie objawy w pracy silnika powinny nas zaniepokoić i skłonić do wizyty w warsztacie. Oczywiście temat dotyczy aut, w których zamiast paska rozrządu jest właśnie wspomniany łańcuszek. To obecnie mniejszość samochodów na rynku, ale jednak nadal mająca swoich wiernych zwolenników. Łańcuszki spotkamy w niektórych modelach SUV-ów czy starszej daty terenówkach.
Prawidłowo napięty łańcuch wpływa na cichszą pracę silnika i niweluje drgania. Warto o tym pamiętać, bo pierwszym objawem uszkodzenia napinacza łańcucha i samego łańcucha jest głośna praca zimnego silnika (charakterystyczny dźwięk słychać od razu po uruchomieniu samochodu). W nowszych autach w takiej sytuacji zapala się kontrolka „check engine”, która informuje, że czujniki wykryły coś niepokojącego. Odradzamy samodzielne próby wymiany napinacza łańcucha w samochodzie - części nie są drogie, a wizyta w dobrym serwisie to lepszy i zawsze mniej kosztowny wybór niż uczenie się na własnych błędach.