Dlaczego warto?
Mówiąc wprost - nie warto oszczędzać na swoim zdrowiu, a nawet życiu. Dodatkowe halogenowe oświetlenie motocyklowe to po prostu większa ilość i zasięg światła, a co za tym idzie – większe bezpieczeństwo. Seryjne światła w motocyklu zazwyczaj nie są wystarczające ze względu na swój mały odbłyśnik, a to może być źródłem kolizji - szczególnie w nocy. Nadprogramowe lampy w motocyklu zdecydowanie pomogą także bezpiecznie przebyć podróż w nieznanym nam terenie lub wtedy, kiedy droga nie jest najlepszej jakości. W czym tak naprawdę pomóc może dodatkowy zestaw reflektorów? Otóż prawidłowo zamontowane dodatkowe halogeny LED to prawdziwy pomocnik – potrafią one znacznie rozszerzyć strumień światła, czyli dodatkowo oświetlić drogę, a także zlikwidować ciemne plamy. To nie wszystko – będzie ono także pomocne podczas jazdy na krętych i nieregularnych drogach, górach, lasach czy po prostu nieznanych nam trasach, podczas których będziemy mieli możliwość dostrzeżenia nieprzewidzianej dziury, żwiru, piasku czy innych niedogodności. Zwiększy to zdecydowanie nie tylko poziom bezpieczeństwa, ale także komfortu jazdy dwuśladem. Warto zaznaczyć, że nadprogramowe halogeny LED motocykla jest konieczne, gdy poruszamy się motocyklem wyprawowym. To proste – jazda poza utwardzanymi szosami jest niebezpieczna, nie tylko podczas zmroku. Każde niedopatrzenie czy zbyt pochopna reakcja może kosztować kierowcę nawet życie. Dodatkowe oświetlenie pozwoli z łatwością dostrzec nawet błoto, nagły skręt czy koniec drogi. Halogeny motocyklowe LED świetnie poradzą sobie także z mgłą.
Kwestie prawne – co można?
Czy samodzielne instalowanie dodatkowego oświetlenia naszej maszyny jest zgodne z prawem? Nie do końca. Kwestia ta regulowana jest rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Można z niego łatwo wyczytać, że każdy motocykl posiadać może jedno lub maksymalnie dwa światła drogowe, natomiast prawo nie przekazuje trzech, czy nawet czterech lamp dalekosiężnych w wyposażeniu dwuśladu. Samodzielne zamontowanie halogenów i reflektorów motocyklowych może więc grozić zatrzymaniem dowodu lub po prostu zatrzymaniem. Nic straconego – wymogi zawarte w powyższym rozporządzeniu pozwalają na małe odstępstwa. Są nimi światła przeciwmgłowe przednie, czyli tak zwane halogeny, które coraz częściej pojawiają się w ofertach różnych producentów. Taka decyzja wynika z faktu, że ten typ oświetlenia nie pozbawia widoczności osób jadących z przeciwka, dlatego zgodnie z prawem można używać ich sytuacji małej widoczności na drodze lub na drogach zaliczanych do krętych.
Halogeny typu LED – dlaczego akurat one?
Motocyklowe halogeny typu LED stają się coraz bardziej popularne i chętnie wykorzystywane. Obecnie często można je zobaczyć nie tylko w roli oświetlenia dodatkowego, ale także podstawowego. Wielu producentów motocykli decyduje się na seryjne umieszczenie halogenów LED-owych w swoich maszynach. Dlaczego? Klasycznie występujące halogeny poniekąd spełniały swoją rolę, jednak pobierały dużą ilość energii i szybko się nagrzewały, co było dość dużą wadą szczególnie przy dalekich trasach. Były także o wiele mniej wydajne i efektywne, niż LED-y, a także nie tworzyły dużej ilości światła. Moto LED-y tak naprawdę naprawiają wszystkie błędy swojego pierwowzoru – są bardzo trwałe, odporne na uszkodzenia mechaniczne, zużywają małą ilość energii i generują solidne światło.
Jak wybrać dodatkowe oświetlenie?
Wybór odpowiedniego dla nas dodatkowego oświetlenia LED wcale nie jest takie proste. Na początku warto zastanowić się, czy chcemy postawić na dedykowane, czy uniwersalne halogeny motocyklowe. Na rynku znaleźć można obie te opcje. Zestawy lamp przeciwmgłowych, które dostępne są w opcji dedykowanej, przeznaczone są głównie dla motorów enduro, jednak pasuje także do innych rodzajów dwuśladów. Ich największą zaletą jest łatwość montażu – wystarczy jedynie „zapiąć” uchwyty na elementach motocykla. Uniwersalne halogeny są jednak bardziej powszechne – od poprzednich różni je przede wszystkim sposób montażu. W tym przypadku reflektory przymocowuje się do gmoli, także można uniknąć braku dopasowania do konkretnej maszyny. Przy wyborze odpowiednich dodatkowych lamp LED do motocykla, warto się także kierować krajem produkcji – chińska czy ukraińska produkcja nie będzie tak pewna i trwała, jak ta rodzima czy amerykańska, ale także opiniami na temat samego producenta. Dodatkowym atutem halogenów będzie zabezpieczenie przed przegrzaniem się – jest to szczególnie ważne w przypadku tych motocykli, które wystawiane będą na długie i niebezpieczne trasy. Jeżeli LED wykonany będzie w formie radiatora łatwiej odprowadzi ciepło, co zapobiec może awariom i uszkodzeniu reflektora. Kolejnym ważnym aspektem, który należy tu poruszyć, jest ilość diod w każdym halogenie oraz ich moc. Na rynku dostępne są różnorodne warianty, które pozwalają na dobranie odpowiedniej dla siebie mocy. Najpopularniejsze i najoptymalniejsze wartości mocy halogenów do motocykla to od 2000 do 4000 lumenów. Warto także wspomnieć, że przełącznik pozwalający na uzyskanie światła stałego oraz sygnału, będzie ogromnym atutem i również ta kwestia powinna mieć ogromne znaczenie przy wyborze odpowiedniego oświetlenia halogenowego dla naszej maszyny. Ostatnią podpowiedzią może być na pozór trywialna rzecz – włącznik, który mocowany jest do kierownicy. Ta bagatelizowana kwestia ma ogromne znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy, dlatego warto wybierać modele właśnie z takim włącznikiem.