Rodzaje motocykli - typy i przeznaczenie. Jaki motor wybrać na początek?
Pierwszy motocykl wcale nie powstał tak dawno, bo w 1885 roku. W rozumieniu wynalazców – Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha – był to rower z przymocowanym do niego silnikiem spalinowym. Od tego czasu sporo się zmieniło – na rynku istnieje kilkanaście marek motocykli, które mają różne przeznaczenie. Jakie rodzaje motocykli wyróżniamy i jaki motor wybrać na początek? Zapraszamy do lektury.
Na początku warto zaznaczyć, że nie istnieje żaden oficjalny podział motocykli. Między sobą różnią się one jednak znacznie – mają różne przeznaczenie, budowę, cechy charakterystyczne, a nawet wygląd. Najprostszym podziałem może być podział na motory szosowe, podwójnego przeznaczenia, standardowe, krążowniki, sportowe czy turystyczne, jednak wciąż nie będzie to pełna klasyfikacja tych „ryczących bestii”. Postaramy się jednak wyjaśnić, jakie są zalety i wady każdej maszyny i określić, który z nich sprawdzi się najlepiej jako pierwszy motocykl.
Nakedy – to jedne z najbardziej popularnych motocykli, które należą do rodziny motocykli szosowych. Określenie „naked” pochodzi z języka angielskiego, gdzie oznacza dosłownie – nagi. Naked bike nie posiada żadnych owiewek ani szyby, które przykryłyby silnik. Pozycja kierowcy tego motocyklu jest zdecydowanie o wiele bardziej odprężona niż w przypadku innych rodzajów nakedów, dlatego kierowca czuje o wiele większą wygodę. Sama stylistyka jak najbardziej przypominać ma klasyczne modele. Model ten jest tak popularny, ponieważ cechuje go największa uniwersalność i wszechstronność, dlatego to właśnie ten motor jest najlepszym wyborem na początek. Przykładem nakedu może być na przykład Honda Hornet CB600F.
Motocykle sportowe – nazywane są także supersportami, superbike’ami, hypersportami czy po prostu ścigaczami i wciąż należą do rodziny maszyn szosowych. Wizualnie są bardzo często agresywne i ostre, natomiast ich budowa charakteryzuje się opływową sylwetką, która pozwala na skuteczne zmniejszenie oporu powietrza. Aby spełnić swoje sportowe zadanie, posiadają one silnik o wysokiej mocy, potrafią osiągnąć dużą prędkość w bardzo krótkim czasie, a także wyposażone są w skuteczny hamulec i twarde zawieszenie. Kierowca nie zajmuje wygodnej pozycji – jest ona męcząca, skulona czy leżąca, jednak warto zaznaczyć, że maszyny te stworzone są do poruszania się po torach wyścigowych, a nie do turystycznych wycieczek. Przykładem motocykla sportowego jest Honda CBR600RR.
Cruisery – to gratka dla prawdziwych miłośników oldschool’owego stylu i amerykańskiego klimatu. Często nazywane są także krążownikami lub bobberami, ze względu na ich pierwotne przeznaczenie. Charakterystyczne cechy cruisera to zdecydowanie bardzo niskie położenie siedzenia kierowcy i wydłużona ku tyłowi kierownica – przez taką budowę właśnie sylwetka kierowcy musi być lekko odchylona do tyłu. Ten rodzaj motocykla szosowego posiada silnik w układzie V i jest bardzo ciężki. Flagowym przykładem cruisera jest na przykład Suzuki Intruder CS1400.
Motocykle turystyczne – to maszyny, które w ostatnich czasach zdobywają coraz większą popularność, ponieważ przeznaczone są do turystycznego pokonywania długich tras. Z tego też powodu wyposażone są w silnik o dużej pojemności, duży zbiornik na paliwo, a oprócz dużej pakowności – pozycja kierowcy jest bardzo wygodna i komfortowa. Liczne szybki oraz owiewki skutecznie chronią użytkowania przed wiatrem i owadami, przez co pokonywanie nawet kilkuset kilometrów jest po prostu przyjemne. Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest przystosowywanie motocykli tego typu zarówno do jazdy w terenie, jak i na szosie. Przykładem tej maszyny jest Yamaha Royal Star Venture.
Motocykle sportowo – turystyczne – łączą w sobie najlepsze cechy motorów sportowych oraz turystycznych i bardzo często stanowią kompromis dla tych najbardziej niezdecydowanych. Są one bardzo ładowne, pozycja kierowcy jest zdecydowanie o wiele bardziej wygodna niż w przypadku motocykli sportowych. Warto także zaznaczyć, że od motocykli turystycznych różnią się o wiele mniejszą wagą i łatwością prowadzenia, a także możliwość wyścigowej, sportowej jazdy. Ten uniwersalny model dostępny jest w różnych cenach oraz rodzajach silnika, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie. Przykładem motocykla sportowo-turystycznego jest Yamaha XJ600S.
Crossy – to flagowy przykład motocykli off-roadowych, które stworzone zostały do wyczynowej jazdy i sprawnego poruszania się w terenie. Żadne dodatkowe elementy nie wpływają na wagę motoru, dlatego absolutnie nie można poruszać się nim po ulicach – mowa tutaj o braku lusterek czy nawet świateł. Skutkuje to tym, że w celu jazdy na torze czy w terenie, crossa należy dostarczyć na miejsce na lawecie czy przyczepie. Zawody motocrossowe stały się w ostatnich czasach bardzo popularne i motocykle te cieszą się coraz większą popularnością, jednak warto zaznaczyć, że jazda crossem jest bardzo niebezpieczna, wymaga ogromnych umiejętności i często prowadzi nawet do bardzo poważnych wypadków. Dobrym przykładem tej maszyny jest Yamaha CR125.
Enduro – ten rodzaj motocykla to także główny przedstawiciel motorów off-roadowych. Jest świetną opcją do skutecznej jazdy w terenie, jednak – w przeciwieństwie do crossów – można poruszać się nim także po ulicach, ponieważ posiada on homologację i wszystkie niezbędne komponenty. To, co jeszcze różni te dwa motocykle to przeznaczenie – enduro przystosowane są do jazdy w terenie, nie po torze. Idealnie sprawdzą się na wycieczce po łące, pagórkach, lesie czy innych niestandardowych terenach. Wbrew pozorom – maszyna ta jest lekka i dynamiczna, dlatego dostarczy wielu wrażeń. Warto jednak przypomnieć, że jazda na tym rodzaju motocykla także jest niebezpieczna i wymaga maksymalnej uwagi. Przykładem enduro może być na przykład Yamaha WR250X.
Customy – to nic innego jak motocykle, które powstają na indywidualne zamówienie i zgodnie z zamysłem klienta. Branża motoryzacyjna rozwija się w ekspresowym tempie, dlatego takie rozwiązania stają się coraz bardziej popularne. Można zaliczyć do nich na przykład streetfightery, czyli w pełni sportowe motocykle pozbawione owiewek, którymi bezpiecznie poruszać się można po mieście, a także bobbery, które swoją stylistyką i budową przypominają motory z okresu II Wojny Światowej. Warto wspomnieć także o café racerach, które z kolei swoją estetyką nawiązują do motocykli z lat 60, a także pozwalają na szybką jazdę i łatwość przechowywania.
Skutery – zdecydowanie są to obecnie najpopularniejsze dwuślady, jednak ich przynależność do rodziny klasycznych motocykli jest kwestią sporną i budzi wiele kontrowersji. Przyjmując, że są one rodzajem motocykla, można sklasyfikować je ze względu na pojemność silnika i wyróżnić motorowery (do 50 cm3) i motocykle (powyżej 50 cm3). Skutery w głównej mierze używane są do wygodnej i ekonomicznej jazdy po mieście, lub krótkich dystansów na drodze. Ich niezaprzeczalną zaletą jest duża różnorodność stylistyczna oraz cenowa, lekkość, a także podstawowe umiejętności w kierowaniu pojazdami. Nie bez przyczyny nazywane są one królami miejskimi. Producenci skuterów to między innymi Honda, Yamaha, Peugeot czy Kymco.