Niesprawna pompa hamulcowa w motocyklu może doprowadzić do tragedii na drodze, dlatego każdy niepokojący szczegół podczas hamowania powinien skłonić kierowcę do wizyty w serwisie lub u zaufanego mechanika. O uszkodzeniu pompy lub jej nieszczelności świadczy najczęściej utrata siły hamowania.
Jak działa pompa hamulcowa w motocyklu?
Pompa hamulcowa jest elementem układu hamulcowego motocykla, który wyposażony jest również w przewody. Wraz z naciskiem na odpowiednią dźwignię hamulcową, pompa wymusza ciśnienie płynu, które przekłada się na zwolnienie lub zatrzymanie koła. Do niedawna układ z przewodami hamulcowymi stosowany był w motorach głównie przy przednich kołach. Coraz więcej modeli ma obecnie tego typu elementy również przy kołach przednich, z racji na większą moc hamowania. Elastyczne przewody z powodzeniem zastępują stosowaną do tej pory linkę.
W momencie hamowania pompa hamulcowa wymusza zmianę ciśnienia płynu, czyli siła nacisku na dźwignię hamowania przekłada się na moc hamowania. Aby dobrze zrozumieć ten mechanizm, warto przypomnieć sobie, jaka jest budowa układu hamulcowego. Płyn hamulcowy, który znajduje się w zbiorniczku, jest rozprowadzany po układzie z różnym ciśnieniem. Pompa hamulcowa działa jak tłok w cylindrze. Nacisk na dźwignię powoduje odpowiednie przesunięcie tłoka, a płyn pod określonym ciśnieniem jest za pomocą przewodów rozprowadzany po układzie aż do mechanizmu hamulcowego.
Jak działa serwo hamulcowe?
Serwo hamulcowe to wspomaganie układu hamulcowego. Wytwarza dodatkowe podciśnienie, przez co zwiększa siłę hamowania, ale także reguluje pracę całego układu, sprawiając, że maszyna hamuje przewidywalnie. Zwykle ma kształt dysku i jest umieszczone w zbiorniczku z płynem. Budowa serwa jest bardzo prosta, przy czym ten element jest bardzo skuteczny w działaniu.
O awarii serwa hamulcowego mogą świadczyć wszelkie nieszczelności przewodów czy pompy, a także dźwięki, które słyszymy w trakcie hamowania. Mimo że tę część można wymienić samodzielnie, lepiej, jeśli zrobi to mechanik, który przejrzy też pozostałe elementy układu. W niektórych motocyklach dostęp do tego elementu może być utrudniony i wymaga wymontowania kilku dodatkowych części. Czasem wystarczy regeneracja serwa hamulcowego, ale warto pamiętać, że zakup tej części nie wiąże się z dużymi kosztami.
Wymiana pompy hamulcowej
O uszkodzeniu elementów układu hamulcowego w motocyklu, jeśli nie ma widocznych wycieków na pompie lub przewodach, może świadczyć tzw. miękki pedał hamowania lub zmiękczenie dźwigni hamowania. Może to oznaczać, że do układu dostała się woda. Jak to możliwe? Zawartość wody w płynie rośnie wraz z czasem eksploatacji. Woda może dostać się np. przez mikroskopijne pory przewodów hamulcowych, które wykonane są z gumy. Powietrze, które przedostaje się tymi porami, zawiera śladowe ilości wody, które absorbuje płyn hamulcowy.
Wymiana płynu hamulcowego
Zgodnie z zaleceniami producentów zawartość wody w płynie nie może przekraczać 3%. Jeśli tak się stanie, zmienia się temperatura wrzenia, a co się z tym wiąże, maleje siła hamowania. Płyn może się zagotować, a to oznacza już całkowity brak możliwości hamowania. Woda w układzie to jeszcze jeden minus - powoduje korozję pozostałych elementów, w tym pompy hamulcowej. Aby temu zapobiec, konieczna jest systematyczna wymiana płynu. Jeśli jednak elementy układu zostały uszkodzone przez korozję, konieczna może okazać się również wymiana pompy hamulcowej. Wymiana samego płynu może co prawda poprawić hamowanie, ale na krótki czas, bo na ściankach pompy są już tzw. wżery korozyjne, które oznaczają konieczność zakupu nowej.
Jeszcze do niedawna wiele osób szlifowało pompy, aby pozbyć się wżerów, co powodowało jednak zwiększenie jej średnicy i zmianę parametrów. Zakup nowej pompy hamulcowej to wydatek rzędu kilkuset złotych i warto się na niego zdecydować, jeśli myślimy o bezpieczeństwie jazdy. Budowa hamulca w bardzo precyzyjnych układach hamowania wymaga od każdego elementu spełniania określonych parametrów.
Samodzielna wymiana pompy hamulcowej nie jest rekomendowana. Jeśli podejrzewamy, że coś złego dzieje się z układem w motocyklu, warto skorzystać z usług serwisu, który poza naprawą dokona dokładnego przeglądu systemu, a co ważniejsze wyjedziemy od mechanika z gwarancją na wykonaną usługę.
Jeśli jednak mamy wiedzę i doświadczenie w serwisowaniu i naprawach, pamiętajmy, że wymieniając pompę hamulcową, należy zamienić też wszystkie podkładki na nowe, bo w przeciwnym razie przewody mogą się nie uszczelnić. Równie ważne! Decydując się na dołożenie dodatkowej tarczy na przednim kole, która zwiększa siłę hamowania, pamiętajmy, że potrzebujemy wydajniejszej pompy hamulcowej niż ta standardowa.