Przewody hamulcowe mogą być elastyczne i sztywne. Niezależnie od rodzaju łączą elementy układu hamulcowego. Wymiana przewodów hamulcowych zapewnia bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Czym charakteryzują się rodzaje przewodów i które z nich mają większą wytrzymałość? Odpowiadamy.
Jak działają przewody hamulcowe?
Przewody hamulcowe, jako hydrauliczny element układu hamulcowego, doprowadzają płyn do pompy hamulcowej. Tak naprawdę to jeden z najważniejszych elementów w samochodzie, który zapewnia bezpieczeństwo nie tylko kierowcy, ale również jego pasażerom. Aby odpowiedzieć na pytanie, jak działają przewody hamulcowe, należy poznać, jak działa układ hamulcowy w aucie, który jeśli jest sprawny, pozwala szybko zmniejszyć prędkość czy zatrzymać auto w niespodziewanej sytuacji.
Najważniejszym elementem układu hamulcowego jest pompa, która właśnie przez przewody hamulcowe zaczyna tłoczyć płyn w momencie naciśnięcia pedału hamulca (niezależnie czy auto wyposażone jest w hamulce tarczowe, czy bębnowe). Przewody muszą charakteryzować się dużą trwałością i odpornością na ciśnienie, działanie czynników zewnętrznych, uszkodzeń mechanicznych, a także samego płynu. Płyn jest bowiem mieszanką olejów, dodatków uszlachetniających i antykorozyjnych, ale starzeje się i chłonie wodę z powietrza.
Czym są przewody hamulcowe miedziane?
Na rynku części samochodowych dostępne są dwa rodzaje przewodów hamulcowych:
- przewody hamulcowe elastyczne są wykonane z gumy, przez co są też mniej trwałe, ponieważ guma nie jest tak odporna na starzenie się i działanie czynników zewnętrznych czy uszkodzeń mechanicznych, a także samego procesu hamowania. Można pokusić się o stwierdzenie, że im bardziej dynamiczna jazda, tym częściej tego typu przewody należy wymienić. Podobnie im większy i cięższy samochód, tym przewody ulegają większą przeciążeniom, co również skraca ich żywotność. Ich największą zaletą jest giętkość i możliwość dopasowania do każdego układu - są też cieńsze, co również doceniają kierowcy.
- przewody hamulcowe twarde mają zdecydowanie dłuższą trwałość, chociaż na żywotność również wpływa typ jazdy, rodzaj auta, jego masa, moc i ciężar. Zwykle uszkadza je po prostu korozja.
Aby zmniejszyć ryzyko korozji, wielu kierowców rozważa zamianę sztywnych metalowych przewodów na przewody hamulcowe miedziane. Na rynku są producenci, którzy dostarczają tego typu produkty. Warto mieć na uwadze, że przewody powinny spełniać określone parametry i nie wszystkie miedziane rurki nadają się do montażu w układzie hamulcowym. Należy wybierać tylko przewody z odpowiednim certyfikatem, ponieważ decydują o bezpieczeństwie kierowcy. Zdarza się, że w autach tuningowanych montowane są przewody hamulcowe z rurek, które powinny być stosowane tylko w lodówkach!
Wymiana przewodów hamulcowych
Kiedy należy wymienić przewody hamulcowe? To pytanie, które zadaje sobie wielu użytkowników samochodów. Odpowiedź jest prosta. Jeśli jakiekolwiek symptomy podczas hamowania budzą nasz niepokój, należy udać się do serwisu lub sprawdzonego mechanika. Najczęściej o uszkodzonych przewodach hamulcowych świadczy tzw. miękki pedał hamulca, który nie odpowiada od razu na nacisk stopy.
Samodzielna wymiana przewodów hamulcowych
Nie rekomendujemy samodzielnej wymiany przewodów hamulcowych, ponieważ to one odpowiadają za bezpieczeństwo na drodze. Wymiana tej części układu we własnym zakresie często wiąże się z użyciem niewłaściwych materiałów, np. taśmy izolacyjnej czy opasek zaciskowych, których nie używa mechanik!
Cena wymiany przewodów hamulcowych, w zależności od ich rodzaju, to koszt maksymalnie kilkuset złotych. To kwota, którą warto wydać, jeśli mówimy o bezpieczeństwie.
Samodzielna wymiana przewodów hamulcowych może skończyć się tragedią!
Wymiana płynu hamulcowego
Wymiana przewodów hamulcowych to nie wszystko. Niezależnie czy wymieniamy sztywne, czy miedziane przewody hamulcowe, warto również pamiętać o płynie hamulcowym. Podstawowym błędem wielu kierowców jest bagatelizowanie lub zapominanie o wymianie płynu hamulcowego, który wraz z upływem czasu również traci swoje parametry.
Nowy płyn hamulcowy jest nieściśliwy i odporny na działanie temperatury, ale jak już wspomnieliśmy, z czasem wchłania wodę. Jak to możliwe? Jeśli mamy w samochodzie przewody hamulcowe gumowe (elastyczne), przez mikroskopijne otwory tworzywa dostaje się powietrze, a z nim woda, która rozcieńcza płyn. Właśnie to rozwodnienie wpływa na mniejszą temperaturę wrzenia, a zagotowany płyn hamulcowy to niesprawne hamulce.
Pamiętaj! Wymień płyn hamulcowy raz na dwa lata!