Czym jest koło zamachowe?
Koło zamachowe to istotny element układu napędowego samochodu, który wyposażony jest w silnik spalinowy. MA wielowiekową historię, ale nadal jest częścią każdej nowoczesnej konstrukcji. Funkcją koła zamachowego jest wspieranie pracy silnika i optymalizacja pracy wału korbowego, do którego jest przymocowane za pomocą śrub. Zadaniem tego żelaznego talerza jest chwilowe kumulowanie energii kinetycznej i przełożenie jej na pracę całego układu. Wykonane ze stali lub żeliwa koło zamachowe jest też połączone ze sprzęgłem. Średnica koła samochodowego w mniejszych autach osobowych zamyka się w przedziale od 180 do 280 w modelach dostawczych, ale też autach sportowych.
W autach sportowych są montowane także koła wykonywane z lżejszych metali, np. aluminium, ale to część, która jest też elementem konstrukcji maszyn rolniczych i dużych pojazdów wykorzystywanych do pracy. W nowoczesnych samochodach koło odpowiada również za moc i moment obrotowy silnika, więc przy tuningu należy uważać, aby zastosowanie nieodpowiedniego modelu nie doprowadziło do tzw. utraty mocy podczas przyspieszania, ale także jazdy pod górkę.
Jak polepszyć osiągi auta? Znanym sposobem jest montaż lekkiego koła zamachowego, które zmniejsza straty w układzie napędowym. To rozwiązanie stosowane w tańszych autach, które wykorzystywane są w amatorskich zawodach, głównie ze względu na małe nakłady finansowe, które trzeba ponieść, ale też pożądany efekt. Takie rozwiązanie jednak zupełnie nie sprawdzi się w samochodach osobowych, których używamy na co dzień, ponieważ znacznie obniży komfort prowadzenia pojazdu.
Jednomasowe koło zamachowe a dwumasa
Jednomasowe, tzw. sztywne koło zamachowe nie posiada żadnych ruchomych części — jest litym odlewem i w motoryzacji jest znacznie starszym rozwiązaniem niż dwumasa. Dwumasowe koło zamachowe jest już bardziej skomplikowane, ponieważ zbudowane jest z wielu części, ale to jednocześnie znacznie nowocześniejsze i bardziej zaawansowane rozwiązanie. Po raz pierwszy wprowadzono je na rynek w końcówce lat 80. Odczuwalna wówczas różnica między pojazdami z kołem jednomasowym a dwumasą, zwłaszcza tych z silnikiem diesla była wręcz kolosalna! Pracę diesli starszej generacji często porównywano do traktora — samochody były głośnie, a silnik nie zachowywał płynności. Dziś nowoczesne diesle nie różnią się zupełnie od aut z silnikiem benzynowym, ale w tamtym czasie była to prawdziwa rewolucja, która tłumiła drgania i poprawiała komfort jazdy. Koła zamachowe najnowszej generacji pozwalają też na ograniczenie spalania paliwa.
Dwumasowe koło zamachowe kojarzy się kierowcom przede wszystkim z wysokim kosztem wymiany w przypadku zużycia lub uszkodzenia. Warto wiedzieć, że jako kierowcy mamy możliwość wpływania na ograniczenie zużycia części auta, którym nie służy bardzo agresywna jazda czy gwałtowne hamowanie i ruszanie z tzw. piskiem opon.
Czy koło zamachowe się zużywa?
Jednomasowe koło zamachowe w samochodzie jest elementem, który z czasem ulega eksploatacji. Awarii ulegają jednak tłumiki drgań skrętnych, a nie sama tarcza, którą trudno uszkodzić. Wyjątkiem jest zbyt duża tarcza sprzęgła, która trze o koło i powoduje jego uszkodzenia. Objawem awarii jest charakterystyczne stukanie auta i odczuwalne drgania. Dwumasa ma bardziej skomplikowaną budowę i składa się z kilku elementów, więc znacznie łatwiej ją uszkodzić przez wspomnianą nieprawidłową jazdę. W przypadku niektórych modeli ceny tego elementu są bardzo wysokie. Koszt rośnie też o robociznę i cenę wymiany sprzęgła, ponieważ te dwa elementy powinny być zawsze wymieniane razem, niezależnie, które z nich zepsuje się pierwsze. Tzw. ślizgające się sprzęgło jest wskazaniem do wymiany obu elementów.
Cena koła zamachowego zależy od jego rodzaju i oczywiście modelu auta oraz jego popularności. Zestaw koła dwumasowego ze sprzęgłem może kosztować tysiąc złotych, ale może kosztować też pięć tysięcy i nie jest to górna granica, zwłaszcza jeśli mówimy o autach o dużej mocy.